Кафедра педагогіки та освіти
Кафедра поєднує освітню, наукову та інноваційну діяльність, ґрунтуючись на гармонійній інтеграції кращих українських і міжнародних традицій університетської освіти та практичному впровадженні інтернаціоналізації освіти й науки.
Колектив кафедри здійснює підготовку нової генерації вчителів та управлінців закладів загальної середньої освіти, фахівців у галузі фізичної культури і спорту, викладачів закладів вищої освіти за спеціальностями 013 Початкова освіта, 014.11 Середня освіта (фізична культура), 017 Фізична культура і спорт, 073 Менеджмент. Освітні програми у межах цих спеціальностей спрямовані на формування компетентностей і результатів навчання, які передбачають інтеграцію фахової підготовки в галузі освіти з інноваційною, пошуково-дослідницькою діяльністю.
Кафедра забезпечує:
- практико-зорієнтований підхід під час викладання навчальних дисциплін;
- набуття здобувачами вищої освіти навичок soft skills упродовж усього періоду навчання;
- поглиблене опанування теорії та практики тьюторства як нової соціально-професійної ролі педагога в освітньому процесі;
- реалізацію елементів дуальної освіти шляхом поєднання традиційного навчання з навчанням на робочих місцях у закладах освіти;
- визнання результатів навчання, отриманих здобувачами вищої освіти у неформальній та / або інформальній освіті;
- залучення до викладання на освітніх програмах професіоналів-практиків;
- створення кожним студентом власної траєкторії навчання.
- практико зорієнтований підхід при викладанні навчальних дисциплін професійного циклу;
- набуття здобувачами вищої освіти навичок soft skills упродовж усього періоду навчання;
- побудову індивідуальної освітньої траєкторії кожному здобувачу вищої освіти;
- реалізацію елементів дуальної освіти;
- визнання результатів навчання, отриманих здобувачами вищої освіти у неформальній та/або інформальній освіті;
- постійний зворотний зв’язок з вчителями-практиками початкової школи, директорами шкіл, (зокрема Маріупольської громади), фахівцями у галузі фізичної культури і спорту для осучаснення освітніх програм;
- залучення до викладання на освітній програмі зовнішніх стейкхолдерів;
- дотримання культури академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу;
- поглиблене опанування нових соціально-професійних ролей педагога в громадах у період реінтеграції деокупованих територій;
- посилення прогромадської функції університету для збереження ідентичності маріупольської громади.
Форми і методи навчання і викладання, які використовуються на всіх освітніх програмах, відповідають принципу студентоцентрованої освіти, добираються відповідно до програмних результатів навчання, змісту навчальних дисциплін, ураховують рівень підготовленості здобувачів, їхні потреби й інтереси. Перевага надається інноваційним методам – інтерактивним, проблемно-пошуковим, методам розвитку критичного мислення, ситуативному моделюванню, а також технологіям – інформаційно-комунікаційним, проблемного, проєктного навчання тощо. Широко використовуються робота в парах, ділові ігри, дискусії, фасилітовані дискусії, робота в малих групах, технологія «Case study», елементи тренінгу, евристичні методи.
Значна кількість практичних занять проводиться на базі освітнього закладу-партнера «Центр розвитку дитини ”Гран-прі”» в режимі реального часу.
Науковці кафедри плідно працюють над комплексною науковою темою «Науково-методичний супровід професійної підготовки педагогічних та керівних кадрів для Нової української школи» (Держреєстраційний № 0120U100343).
З 2016 року викладачами кафедри проводяться науково-практичні конференції, до яких залучаються здобувачі вищої освіти, науковці, учителі-практики. У 2019 році конференція «Нова українська школа в умовах викликів сучасності» набула статусу всеукраїнської конференції з міжнародною участю; з 2023 року – міжнародної. За результатами проведених конференцій випускаються щорічні наукові видання:
- Збірник наукових статей «Освітній менеджмент» (щорічно з 2013 р.)
- Збірник тез Регіональної науково-практичної конференції «Нова українська школа» (2017 р.)
- Збірник тез ІІ Регіональної науково-практичної конференції «Нова українська школа: теорія і практика» (2018 р.)
- Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа в умовах викликів сучасності» (2019 р.)
- Збірник ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа: початок реформ!» (2020 р.)
- Збірник ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа: траєкторія поступу» (2021 р.)
- Збірник ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Нова українська школа: результати та перспективи» (2022 р.)
З ініціативи кафедри на базі МДУ проводяться засідання круглого столу «Актуальні проблеми управління освітою в Маріуполі», у межах якого окреслеюється коло питань з управління освітою в Маріупольській громаді, що потребують нагального вирішення; визначаються напрями співпраці в системі «Департамент освіти – МДУ – заклади освіти міста» щодо зміцнення кадрового потенціалу сфери освіти, розробки програм співробітництва за окремими напрямами освітньої діяльності.
За останні три роки викладачі кафедри опублікували більше 200 наукових праць, статті у виданнях, включених до міжнародних наукометричних баз даних Web of Science та Scopus, отримали авторські свідоцтва на статті, навчальні, навчально-методичні посібники та підручники. Науково-педагогічні працівники є авторами та експертами підручників для учнів закладів загальної середньої освіти, членами конкурсної комісії Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт за спеціальністю «Початкова освіта».
Викладачі кафедри співпрацюють з науковцями Польщі, Греції, публікуються у закордонних виданнях, у співавторстві з зарубіжними партнерами, беруть участь в міжнародних проєктах.
Так, у 2018 році було підписано угоду про забезпечення академічної мобільності між МДУ і Фракійським університетом імені Демокріта (Грецька Республіка), у межах якої здобувачі спеціальностей «Початкова освіта» та «Менеджмент. Управління закладом загальної середньої освіти» протягом навчального семестру отримали можливість здобувати освіту в університеті Греції.
У 2023 році було підписано тристоронню угоду про співпрацю між Університетом Західної Македонії (Інститут грецької мови – Університетський центр досліджень та інновацій «ТЕМЕНУС») (Грецька Республіка), Інститутом педагогіки НАПН України та Маріупольським державним університом.
Викладачі кафедри долучаються до участі в заходах міжнародного рівня, організованих за сприяння зарубіжних партнерів (подають грантові заявки та проєктні пропозиції, долучаються до програм міжнародної академічної мобільності, проходять стажування в країнах Європи). Так, міжнародне підвищення кваліфікації пройшли:
- доц. Голюк О.А. – «Використання можливостей хмарних сервісів в онлайн навчанні». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Інтернаціоналізація вищої освіти. організація освітнього процесу та інноваційні методи викладання у вищих навчальних закладах Польщі». Університет Collegium Civitas спільно з Європейською лігою професійного розвитку (ELPD) за підтримки Центру польської освіти (2019 р., м. Варшава, Республіка Польща);
- доц. Мірошніченко В.М. – «Онлайн навчання – нетрадиційна форма сучасної освіти на прикладі платформи Moodle». Інститут досліджень і розвитку Люблінського науково-технологічного парку (2020 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- доц. Нетреба М.М. – «Використання неформальної освіти у підготовці бакалаврів та магістрів: досвід країн Європейського союзу та України». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- ст. викладач Хаджинова І.В. – «Використання неформальної освіти у підготовці бакалаврів та магістрів: досвід країн Європейського союзу та України». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща).
Участь у міжнародних проєктах:
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» (Revival of displaced universities: strengthening competitiveness, community support (REDU)) (2022-2025 р.р.);
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Лідери трансформації університетів задля відродження України (Leaders of University Transformation for Ukraine’s Reinvention (LUTUR)). Пілотний проєкт Британської Ради (2023-2024 р.р.);
- доц. Воєвутко Н.Ю. – «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті». Освітній проєкт Університету Масарика. (2019 р., м. Брно, Чеська Республіка);
- доц. Грошовенко О.П. – «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Україні, Норвегії та Палестині» (CPEA-LT-2017/10037) (2019 р., Норвегія).