Кафедра педагогіки та освіти

Контакти
Адреса кафедри: вул. Преображенська, 6, Київ, 03037
[email protected]

Кафедра поєднує освітню, наукову та інноваційну діяльність, ґрунтуючись на гармонійній інтеграції кращих українських і міжнародних традицій університетської освіти та практичному впровадженні інтернаціоналізації освіти й науки.

Колектив кафедри здійснює підготовку нової генерації вчителів та управлінців закладів загальної середньої освіти, фахівців у галузі фізичної культури і спорту, викладачів закладів вищої освіти за спеціальностями 013 Початкова освіта, 014.11 Середня освіта (фізична культура), 017 Фізична культура і спорт, 073 Менеджмент. Освітні програми у межах цих спеціальностей спрямовані на формування компетентностей і результатів навчання, які передбачають інтеграцію фахової підготовки в галузі освіти з інноваційною, пошуково-дослідницькою діяльністю.

Кафедра забезпечує:

  • практико-зорієнтований підхід під час викладання навчальних дисциплін;
  • набуття здобувачами вищої освіти навичок soft skills упродовж усього періоду навчання;
  • поглиблене опанування теорії та практики тьюторства як нової соціально-професійної ролі педагога в освітньому процесі;
  • реалізацію елементів дуальної освіти шляхом поєднання традиційного навчання з навчанням на робочих місцях у закладах освіти;
  • визнання результатів навчання, отриманих здобувачами вищої освіти у неформальній та / або інформальній освіті;
  • залучення до викладання на освітніх програмах професіоналів-практиків;
  • створення кожним студентом власної траєкторії навчання.
навчання та викладання
Викладачі кафедри педагогіки та освіти забезпечують:
- практико зорієнтований підхід при викладанні навчальних дисциплін професійного циклу;
- набуття здобувачами вищої освіти навичок soft skills упродовж усього періоду навчання;
- побудову індивідуальної освітньої траєкторії кожному здобувачу вищої освіти;
- реалізацію елементів дуальної освіти;
- визнання результатів навчання, отриманих здобувачами вищої освіти у неформальній та/або інформальній освіті;
- постійний зворотний зв’язок з вчителями-практиками початкової школи, директорами шкіл, (зокрема Маріупольської громади), фахівцями у галузі фізичної культури і спорту для осучаснення освітніх програм;
- залучення до викладання на освітній програмі зовнішніх стейкхолдерів;
- дотримання культури академічної доброчесності усіма учасниками освітнього процесу;
- поглиблене опанування нових соціально-професійних ролей педагога в громадах у період реінтеграції деокупованих територій;
- посилення прогромадської функції університету для збереження ідентичності маріупольської громади.

Форми і методи навчання і викладання, які використовуються на всіх освітніх програмах, відповідають принципу студентоцентрованої освіти, добираються відповідно до програмних результатів навчання, змісту навчальних дисциплін, ураховують рівень підготовленості здобувачів, їхні потреби й інтереси. Перевага надається інноваційним методам – інтерактивним, проблемно-пошуковим, методам розвитку критичного мислення, ситуативному моделюванню, а також технологіям – інформаційно-комунікаційним, проблемного, проєктного навчання тощо. Широко використовуються робота в парах, ділові ігри, дискусії, фасилітовані дискусії, робота в малих групах, технологія «Case study», елементи тренінгу, евристичні методи.

Значна кількість практичних занять проводиться на базі освітнього закладу-партнера «Центр розвитку дитини ”Гран-прі”» в режимі реального часу.
наукова діяльність
Наукова робота викладачів кафедри спрямована на дослідження актуальних проблем реформування загальної середньої освіти, підготовки вчителів фізичної культури, спортивних тренерів, вчителів початкових класів та керівників закладів загальної середньої освіти нового покоління, формування їх професійних компетентностей.

Науковці кафедри плідно працюють над комплексною науковою темою «Науково-методичний супровід професійної підготовки педагогічних та керівних кадрів для Нової української школи» (Держреєстраційний № 0120U100343).

З 2016 року викладачами кафедри проводяться науково-практичні конференції, до яких залучаються здобувачі вищої освіти, науковці, учителі-практики. У 2019 році конференція «Нова українська школа в умовах викликів сучасності» набула статусу всеукраїнської конференції з міжнародною участю; з 2023 року – міжнародної. За результатами проведених конференцій випускаються щорічні наукові видання:
- Збірник наукових статей «Освітній менеджмент» (щорічно з 2013 р.)
- Збірник тез Регіональної науково-практичної конференції «Нова українська школа» (2017 р.)
- Збірник тез ІІ Регіональної науково-практичної конференції «Нова українська школа: теорія і практика» (2018 р.)
- Збірник тез Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа в умовах викликів сучасності» (2019 р.)
- Збірник ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа: початок реформ!» (2020 р.)
- Збірник ІІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю «Нова українська школа: траєкторія поступу» (2021 р.)
- Збірник ІV Всеукраїнської науково-практичної конференції «Нова українська школа: результати та перспективи» (2022 р.)

З ініціативи кафедри на базі МДУ проводяться засідання круглого столу «Актуальні проблеми управління освітою в Маріуполі», у межах якого окреслеюється коло питань з управління освітою в Маріупольській громаді, що потребують нагального вирішення; визначаються напрями співпраці в системі «Департамент освіти – МДУ – заклади освіти міста» щодо зміцнення кадрового потенціалу сфери освіти, розробки програм співробітництва за окремими напрямами освітньої діяльності.

За останні три роки викладачі кафедри опублікували більше 200 наукових праць, статті у виданнях, включених до міжнародних наукометричних баз даних Web of Science та Scopus, отримали авторські свідоцтва на статті, навчальні, навчально-методичні посібники та підручники. Науково-педагогічні працівники є авторами та експертами підручників для учнів закладів загальної середньої освіти, членами конкурсної комісії Всеукраїнського конкурсу студентських наукових робіт за спеціальністю «Початкова освіта».
міжнародне співробітництво
Розвиток міжнародної співпраці є одним із пріоритетних напрямків діяльності кафедри, чинником інтеграції до європейського та світового освітнього та наукового просторів. Зміцнюючи існуючі контакти з зарубіжними партнерами і встановлюючи нові, кафедра вирішує комплекс завдань, пов’язаних із навчально-методичною і науково-дослідною роботою, зміцненням кадрового потенціалу, розвитком інтернаціоналізації університету.

Викладачі кафедри співпрацюють з науковцями Польщі, Греції, публікуються у закордонних виданнях, у співавторстві з зарубіжними партнерами, беруть участь в міжнародних проєктах.

Так, у 2018 році було підписано угоду про забезпечення академічної мобільності між МДУ і Фракійським університетом імені Демокріта (Грецька Республіка), у межах якої здобувачі спеціальностей «Початкова освіта» та «Менеджмент. Управління закладом загальної середньої освіти» протягом навчального семестру отримали можливість здобувати освіту в університеті Греції.

У 2023 році було підписано тристоронню угоду про співпрацю між Університетом Західної Македонії (Інститут грецької мови – Університетський центр досліджень та інновацій «ТЕМЕНУС») (Грецька Республіка), Інститутом педагогіки НАПН України та Маріупольським державним університом.

Викладачі кафедри долучаються до участі в заходах міжнародного рівня, організованих за сприяння зарубіжних партнерів (подають грантові заявки та проєктні пропозиції, долучаються до програм міжнародної академічної мобільності, проходять стажування в країнах Європи). Так, міжнародне підвищення кваліфікації пройшли:
- доц. Голюк О.А. – «Використання можливостей хмарних сервісів в онлайн навчанні». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Інтернаціоналізація вищої освіти. організація освітнього процесу та інноваційні методи викладання у вищих навчальних закладах Польщі». Університет Collegium Civitas спільно з Європейською лігою професійного розвитку (ELPD) за підтримки Центру польської освіти (2019 р., м. Варшава, Республіка Польща);
- доц. Мірошніченко В.М. – «Онлайн навчання – нетрадиційна форма сучасної освіти на прикладі платформи Moodle». Інститут досліджень і розвитку Люблінського науково-технологічного парку (2020 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- доц. Нетреба М.М. – «Використання неформальної освіти у підготовці бакалаврів та магістрів: досвід країн Європейського союзу та України». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща);
- ст. викладач Хаджинова І.В. – «Використання неформальної освіти у підготовці бакалаврів та магістрів: досвід країн Європейського союзу та України». Інститут Науково-дослідний Люблінського науково-технологічного парку та IESF, Міжнародна фундація науковців та освітян (2023 р., м. Люблін, Республіка Польща).

Участь у міжнародних проєктах:
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Відродження переміщених університетів: посилення конкурентоспроможності, підтримка громад» (Revival of displaced universities: strengthening competitiveness, community support (REDU)) (2022-2025 р.р.);
- проф. Задорожна-Княгницька Л.В. – «Лідери трансформації університетів задля відродження України (Leaders of University Transformation for Ukraine’s Reinvention (LUTUR)). Пілотний проєкт Британської Ради (2023-2024 р.р.);
- доц. Воєвутко Н.Ю. – «Зміни педагогічних факультетів та університетів у 21 столітті». Освітній проєкт Університету Масарика. (2019 р., м. Брно, Чеська Республіка);
- доц. Грошовенко О.П. – «Розвиток культури демократії в педагогічній освіті в Україні, Норвегії та Палестині» (CPEA-LT-2017/10037) (2019 р., Норвегія).

Викладачі кафедри

Оксана Голюк
Оксана Голюк [email protected]

завідувач кафедри педагогіки та освіти, кандидат педагогічних наук, доцент

Академічні профілі
Леніна Задорожна-Княгницька
Леніна Задорожна-Княгницька [email protected]

декан психолого-педагогічного факультету, професор кафедри педагогіки та освіти, доктор педагогічних наук, професор, Заслужений працівник освіти України

Академічні профілі
Сергій Приймак
Сергій Приймак [email protected]

професор кафедри педагогіки та освіти, доктор педагогічних наук, професор

Академічні профілі
Ольга Грошовенко
Ольга Грошовенко [email protected]

доцент кафедри педагогіки та освіти, кандидат педагогічних наук

Академічні профілі
Вячеслав Мірошніченко
Вячеслав Мірошніченко [email protected]

доцент кафедри педагогіки та освіти, кандидат наук з фізичного виховання і спорту, доцент

Академічні профілі
Марина Нетреба
Марина Нетреба [email protected]

доцент кафедри педагогіки та освіти, кандидат філологічних наук

Академічні профілі
Лариса Присяжнюк
Лариса Присяжнюк [email protected]

доцент кафедри педагогіки та освіти, кандидат педагогічних наук, доцент

Академічні профілі
Віктор Рябченко
Віктор Рябченко [email protected]

Доцент кафедри педагогіки та освіти, кандидат педагогічних наук, доцент, Заслужений працівник освіти України, Кандидат педагогічних наук, Доцент, Заслужений працівник освіти України

Академічні профілі
Ірина Хаджинова
Ірина Хаджинова [email protected]

старший викладач кафедри педагогіки та освіти

Академічні профілі

Навчальні дисципліни кафедри

обов'язкові дисципліни

Адаптивний спорт Академічне письмо Академічне письмо Альтернатівні програми початкової освіти Вступ до спеціальності Дидактика початкової школи Загальна теорія підготовки спортсменів Загальні основи педагогіки початкової освіти зі вступом до спеціальності Історія педагогіки Лікувальна фізична культура та основи масажу Математика з методикою викладання математичної освітньої галузі Методика викладання англійської мови Методика викладання новогрецької мови Методика виховної роботи Методика виховної роботи у ЗВО Методика інтегрованого навчання в початковій школі Методи функціональної діагностики у фізичній культурі та спорті Методологія та організація наукових досліджень Новітні технології викладання освітніх галузей у початковій школі Новогрецька мова Олімпійський та професійний спорт Організація позакласної роботи у початковій школі Освітнє середовище початкової школи Освітній менеджмент Освітній менеджмент Освітні матеріали для початкової школи Основи наукових досліджень в початковій освіті Основи наукових досліджень у фізичній культурі та спорті Основи педагогічної творчості та майстерності Основи технологічної освіти з методикою формування компетентностей в технологічній освітній галузі Паралімпійський спорт Педагогіка Педагогіка вищої школи Педагогіка вищої школи Педагогіка з практикумом у початковій школі Педагогіка партнерства Педагогіка партнерства взаємовідносин з родиною Педагогіка спортивної діяльності Педагогічна деонтологія Педагогічна майстерність вчителя початкової школи Педагогічне партнерство з різними соціальними інституціями Педагогічні інновації у ЗВО Природознавство з методикою формування компетентностей в природничій освітній галузі Провідництво в освіті Професійна діяльність фахівців з фізичної культури та спорту Психологія здорового способу життя, фізичного виховання і спорту Рекреаційно-оздоровча фізична культура різних груп Самоменеджмент і тайм-менеджмент керівника Спортивні споруди і обладнання Спортивні та рухливі ігри і методика їх навчання Теорія і методика викладання дисциплін з фізичної культури та спорту в ЗВО Теорія і методика профільного навчання у ЗСО Теорія і методика формування компетентностей в мистецькій освітній галузі Теорія і методика формування компетентностей в соціальній та здоров`язбережувальній освітній галузі Теорія і методика формування компетентностей у фізкультурній освітній галузі Теорія і практика позашкільної освіти Теорія і практика управління в освіті Теорія та методика виховання Теорія та методика науково-педагогічних досліджень у фізичній культурі та спорті Теорія та методика тренерської діяльності в обраному виді спорту Теорія та методика фізичного виховання Технології формування soft skills у молодших школярів Управління в сфері початкової освіти Управління освітнім процесом у початковій школі Управлінська деонтологія Художня праця та основи дизайну
Потрібна консультація або є запитання? Маєте пропозиції з вдосконалення освітньої програми? Заповніть форму та ми обовʼязково розглянемо її та звʼяжемось з Вами