Освітня програма «Середня освіта. Історія»
Для тих, хто любить історію та мріє стати сучасним учителем.
Маріупольський державний університет надає ґрунтовну, фахову підготовку з історії, що наблизить до глибокого розуміння ключових проблем світової та національної історії, а також, забезпечуємо знання новітніх педагогічних технологій і навички їх застосування. Додатковий акцент на музейній компоненті розширить вашу професійну сферу реалізації. Поглиблене вивчення іноземних мов зробить вас ближчими до першоджерел світової інтелектуальної спадщини та уможливить участь у міжнародних проєктах.

Студенти ґрунтовно вивчають історію України та всесвітню історію, педагогіку, методику викладання та проведення виховної роботи, музеєзнавство. Окрім відвідування пар, молодь долучається до історичних читань, створення настільних історичних ігор і квестів на історичну тематику. Практичні навички майбутні вчителі набувають під час педагогічної та музейної практики.
Спеціальність 014 «Середня освіта»
Освітня програма «Середня освіта. Історія»
Цілі навчання: підготовка кваліфікованих конкурентоспроможних фахівців у галузі освіти із предметною історичною спеціалізацією, які демонструють глибокі знання з проблем світової, національної та регіональної історії, володіють іноземною мовою, здатні розвʼязувати спеціалізовані складні задачі і практичні проблеми у навчально-виховній, науково-методичній, організаційній діяльності в якості вчителів історії у закладах загальної середньої освіти.
Методи, методики та технології: система методів навчання історії (загальні, часткові, конкретні), історичні дослідження, розшифровування й описування архівних документів, памʼяток історії та культури; технологій архівного дослідження історичних процесів і явищ; методи інтерпретації та опрацювання джерельної інформації; упровадження сучасних методик формування предметних компетенцій з історії в середній школі.
Інструменти та обладнання: програмне забезпечення, мультимедійні засоби, компʼютерні класи; бібліотека із спеціалізованими читальними залами та електронними каталогами; системи електронних інтернет-бібліотек та архівів: системи опрацювання текстової та графічної інформації; музей історії та археології МДУ.
Посади згідно з класифікатором професій в Україні:
2443.2 Історик
2320 Викладач закладів загальної середьної освіти
3340 Асистент вчителя
3340 Інші фахіві у галузі освіти
1229.6 Керівник гуртка
3414 Екскурсовод
2431.1 Молодший науковий співробітник (музеєзнавство)
Форми: теоретичне навчання здійснюється на основі поєднання лекційних, семінарських, практичних, лабораторних занять;
самостійної індивідуально-дослідної роботи. Передбачено широке використання елементів дистанційного навчання.
Практична підготовка реалізується через проходження навчальних (археологічної, музейної, педагогічної) тa
виробничої (педагогічної) практики.
Методи: інтегровані, методи проблемного, проблемно-пошукового навчання, інтерактивного та діалогічного навчання.
виконання та захисту курсових робіт та звітів з практик. Проміжний та поточний контроль здійснюється у формі виконання модульних контрольних робіт; підготовки та захисту індивідуальних проектів, презентацій, реферативних досліджень. Підсумкова державна атестація здійснюсться у формі комплексних державних екзаменів з історії України та всесвітньої історії, а також з методики викладання історії в школі.
життя.
ЗК-3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу та синтезу.
ЗК-4. Здатність спілкуватися державною мовою як усно, так і письмово.
ЗК-5. Здатність спілкуватися іпоземною мовою.
ЗК-6. Здатність до пошуку, оброблення та аналізу інформації з різних джерел. Навички критичного мислення, виявлення в інформаційних даних суперечностей та неповоти аргументації.
ЗК-7. Здатність виявляти, ставити та розвʼязувати проблеми.
ЗК-8. Здатність застосовувати знання у практичних ситуаціях.
ЗК-9. Здатність бути критичним і самокритичним. Схильність до самоперевірки отриманих результатів, турбота про якісне виконання професійних завдань.
ЗК-10. Здатність працювати в команді. Спроможність ефективно формувати комунікативну стратегію; працювати в команді з дотриманиям етичних норм ы цінностей мультикультурного суспільства.
ЗК-11. Здатність до використання інформаційних і комунікаційних технологій.
ЗК-12. Здатість вчитися упродовж життя з високим ступенем автономії, розробляти власну траекторію саморозвитку.
CK-2.Здатність до пошуково-творчої роботи. Спроможність відшуковувати необхідну для професійної діяльності історичну інформацію з різних джерел, аналізувати, диференціювати, систематизувати за вузловими проблемами, узагальнювати, робити ґрунтовні висновки, адаптувати її відповідно до вікових особливостей, вимог навчальної програми та інтелектуальних можливостей учнів.
СК-3. Здатність використовувати у фаховій діяльності вміння критично аналізувати історичні джерела, наукову літературу та аргументувати свою позицію.
СК-4. Спроможність до вивчення історичного процесу за принципом історизму, обʼективності та науковості. Здатність розрізняти
історичний факт від історичного міфу, викривати стереотипи, упередженість, необʼєктивність; толерантно сприймати багатоетнічні, полікультурні явища світової історії.
СК-5. Усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та в різних контекстах.
СК-6. Здатність використовувати у професійній діяльності вміння виявляти і опрацьовувати належним чином різні джерела інформації (бібліографії, документи, етнографічні матеріали, музейні експонати, археологічні артефакти і т. п.).
СК-7. Здатність до перенесення системи наукових історичних та історіографічних знань у площину навчального предмету, здійснювати структурувания начального матералу.
СК-8. Здатність формувати в учнів предметні компетентності, застосовувати сучасні методи і технології навчання та виховання.
СК-9. Здатність здійсновати обʼективний контроль і оцінювання навчальних досягнень учнів з історії; аналізувати особливості сприйняття та засвоення учнями навчальної інформації з метою прогозуванця ефективності та корекції навчально-виховного процесу історіографічних знань у площину навчального предмету, здійснювати структурування навчального матеріалу.
СК-10. Здатність забезпечувати охорону життя і здоровʼя учнів під час освітньо-виховного процесу та позаурочної діяльності.
СК-11. Здатність формувати високу історичну та громадянську свідомість, політичну культуру.
СК-12. Здатність використовувати професійно-профільовані знання й практичні навички з історії, педагогіки, психології та інших суміжних гуманітарних наук для вирішення практичних завдань в галузі педагогіки та методики викладання історії в основній (базовій) та профільній школі.
СК-13. Здатність формулювати мету й завдання та вибирати оптимальні рішення при плануванні педагогічної та викладацької
діяльності в умовах нестандартних ситуацій.
СК-14. Здатність обробляти отримані результати, аналізувати осмислювати їх з урахуванням наявних наукових і технологічних досягнень, представляти результати роботи й обґрунтовувати запропоновані рішення на сучасному науковому й професійному рівні.
РН-2. Розуміння причинно-наслідкових звʼязків розвитку суспільства і уміння їх використовувати в професійній і соціальній діяльності
РH-3. Знання понятійного апарату, теоретичних засад та основних пізнавальних підходів і методів, провідних напрямів сучасної історичної науки, психології та педагогіки
РН-4. Здібність розуміти, критично аналізувати та використовувати базову інформацію з історичних та педагогічних дисциплін
РН-5. Вміння інтерпретувати інформацію з різних видів джерел
РН-6. Вміння аналізувати відмінності в історіографічних поглядах різних періодів та у різних контекстах
РН-7. Вміння пояснювати значення культурного спадку для розвитку людства в цілому та окремих спільнотах
РН-8. Володіння основами професійної культури, здібність до підготовки та редагування текстів професійного змісту державною мовою
РН-9. Знання психології та педагогіки середньої школи, особливостей викладацької діяльності та сучасних методик викладання історії в школі з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей учнів
РН-10. Знання сучасних теоретичних та практичних основ навчання історії, специфіки застосувания новітніх освітніх технологій в основній (базовій) та профільній школі
РН-11. Знання норм, критеріїв оцінювання знань та умінь учнів
РН-12. Знання психологічних особливостей засвоєння учнями навчальної інформації, розвитку іх здібностей з метою прогнозування, діагностики ефективності та корекції навчально-виховного процесу
РН-13. Володіння інформаційно-комунікаційними технологіями і вміння упроваджувати їх в освітній процес
PH-14. Володіння навичками усної та письмової професійної комунікації державною та іноземною мовами
Обов'язкові дисципліни
Студенти що навчаються за освітньою програмою «Середня освіта. Історія» під час навчання мають можливість самостійно обрати 25% навчальних дисциплін з каталогу вибіркових дисциплін