Освітня програма «Історія»
Програма надає ґрунтовні знання для проведення наукових досліджень з історії та археології, а також викладання історичних дисциплін у закладах вищої освіти. Випускники володіють сучасною науковою методологією та інноваційними технологіями викладання.
Магістранти вивчають організацію наукових досліджень, освітній менеджмент, педагогіку вищої школи, джерелознавство, сучасну історіографію України та зарубіжних країн, історію Північного Приазов’я і Маріупольського повіту, історичну демографію, сучасні дослідження археологічної експедиції університету. У рамках асистентської практики майбутні фахівці готуються до викладання у закладах вищої освіти, оволодіваючи сучасними методами організації навчального процесу.
Спеціальність 032 «Історія та археологія»
Освітня програма «Історія»
Цілі навчання: підготовка висококваліфікованих магістрів спеціальності 032 Історія та археологія за предметно спеціалізацією «Історія», набуття здобувачами поглиблених теоретичних знань та практичних умінь і навичок, загальних засад методології наукової тa професійної діяльності, інших компетентностей, достатніх для ефективного проведення наукових досліджень та провадження іннованійної діяльності у викладацькій, аналітично-
консультативній та менеджерській діяльності.
Методи, методики та технології: традиційні та інноваційні інтерактивні методи й інноваційні технології навчання, що грунтуються на компетентнісному та діяльнісному підходах до навчання.
Інструменти та обладнання: компʼютерні центри з доступом до мережі Інтернет, наукова бібліотека із спеціалізованими читальними залами з електронними каталогами, редакційно-видавничий відділ, мультимедійні та відео-аудиторії, музей історії та археології МДУ, постійно діюча археологічна експедиція МДУ, лабораторія соціологічних досліджень МДУ.
Посади згідно з класифікатором професій в Україні:
2310.2 Асистент, викладач вищого начального закладу
2359.2 Лектор
2431.1 Науковий співробітник (архівна справа, музесзнавство)
2431.2 Архівіст. експерт з комплектування музейного та виставочного фонду, зберігач експонатів, зберігач фондів
2442.2 Археолог
3414 Екскурсовод
2481.2 Екскурсознавець
2443 Професіонали в галузі історії
2310.2 Викладач вищого начального закладу
2443.2 Історик, консультант з питань історії
2419.3 Радник (органи державної влади, місцевого самоврядування)
тощо.
Проміжний та поточний контроль здійснюється у формі виконання індивідуальних науково-дослідних завдань (написання есе, наукових статей, виступи на конференціях, створення презентацій, проєктна робота тощо), модульних контрольних робіт.
Підсумкова державна атестація здійснюється y формі комплексного державного екзамену зі спеціальності та захисту кваліфікаційної роботи.
3К-2. Оволодіння загальнонауковими (філософськими) компетентностями, спрямованими на формування системного наукового світогляду, професійної
етики та загального культурного кругозору.
ЗК-3. Здатність до абстрактного мислення, аналізу і синтезу.
ЗК-4. Здатність робити смислові узагальнення та висновки, виявляти в інформаційних даних і концептах хиби й вразливі місця, суперечності та неповноту аргументації.
ЗК-5. Готовність до пізнання пового і неперервного навчання, до опанування нових знань та стратегій/способів мислення.
ЗК-6. Здатність до безперервного та активного навчання, самоосвіти, постійного підвищення кваліфікації.
ЗК-7. Критичність та самокритичність мислення.
ЗК-8. Схильність до самоперевірки отриманих результатів, турбота про якісне виконання професійних завдань.
ЗК-9. Здатність брати участь в інтелектуальних дискусіях, використовувати ввічливі форми звернення до опонента, концентруватися на значущих складових судження, не переходячи на особистості.
ЗК-10. Здобуття мовних компетентностей, достатніх для представлення та обговорення результатів своєї наукової роботи іноземного мовою в усній та письмовій формі, а також для повного розуміння іншомовних наукових текстів зі спеціальності.
ЗК-11. Відкритість, здатність сприймати та враховувати зауваги, оптимізувати власну позицію в процесі обговорення, налаштованість на діалог, залучення у власні міркування висловлених слушних ідей.
ЗК-12. Здатність вдосконаловати власне навчання і виховання, включно з розробленням навчальних і дослілницьких навичок.
СК-2. Фахове володіння основами дидактики, педагогічною культурою, загальними принципами організації навчання та виховання.
СК-3. Використовувати набуті психолого-педагогічні і методичні прийоми для викладання історичних дисциплін в закладах вищої освіти.
СК-4. Критичне усвідомлення взаємозвʼязку між фактами, подіями, явищами і процесами у минулому та сучасності.
СК-5. Критичне усвідомлення відмінностей в історіографічних поглядах різних періодів та у різних контекстах.
СК-6. Розуміння соціальних функцій історика, можливостей використання історії та зловживання історією.
СК-7. Здатність спілкуватися державною мовою, рідною мовою та очнією з іноземних мов із використанням термінів і методик, прийнятих в фаховому середовищі.
СК-8. Знання, вміння і навички опрацювання наукових та інформаційних джерел й використання інформаційно-пошукових інструментів, таких як: бібліографічні довідники, путівники до архівних фондів. архівні описи та посилання на електронні ресурси.
СК-9. Знання та вміння використовувати різноманітні методи виявлення та опрацовання історичних і археологічних джерел, зокрема інструментарій спеціальних історичних дисциплін, новітні компʼютерні технології для пошуку та обробки історичних або повʼязаних із ними даних.
СК-10. Здатність використовувати у фаховій діяльності знання з гуманітарних дисциплін, вміння аналізувати, оцінювати і прогнозувати політичні, економічні, культурні й соціальні події та явища.
СК-11. Вміння коментувати, анотувати або редагувати тексти і документи відповідно до певних критеріїв, представити результати наукових досліджень в друкованій формі, проводити їх презентацію.
СК-12. Знати і володіти на фаховому рівні методами викладання історії та суміжних дисциплін у закладах вищої освіти.
РН-2. Вміти систематизувати, узагальнювати, аналізувати суспільні процеси, вирішувати завдання, що виникають у науковій діяльності, застосовувати у процесі пізнання емпіричні та теоретичні методи, критично оцінювати результати науково-дослідної роботи, визначати перспективи подальших досліджень.
РН-3. Вміти здійснювати автономний науковий пошук, самостійний відбір історичних джерел, обробку інформації в фундаментальних та прикладних дослідженнях історичної науки, проєктувати та презентувати грунтовне наукове дослідження.
РН-4. Вміти комунікувати з колегами, широкою науково спільнотою та громадськістю з питань, що стосуються сфери наукових та експертних знань.
РН-5. Вміти застосовувати у науковій та викладацькій діяльності категорійно-понятійни апарат, новітні теорії, концепції, загальнонаукові та спеціальні методи.
РН-6. Вміти використовувати міждисципліпарні підходи для проведення порівняльних досліджень соціальних процесів, їх узагальнення, встановлювати спільне та відмінне у світовій історії.
РІ-7. Застосовувати різноманітну джерельну базу, історіографічний доробок для реконструкції історії України, здійснювати історіографічний аналіз досліджуваної проблеми, розуміти потребу безперервного саморозвитку та самовдосконалення.
РН-8. Вміти здійснювати самоаналіз проведених занять, застосовувати методи діагностики знань студентів, повітні педагогічні технології, активні та інтерактивні методи навчання.
РН-9. Застосовувати академічну українську та іноземні мови у професійній діяльності.
РН-10.Вміти застосовувати методики різних стадій археологічних досліджень;
РН-11.Вміти здійснювати фіксацію, консервацію, реставрацію та реконструкцію археологічних обʼектів.
Обов'язкові дисципліни
Студенти що навчаються за освітньою програмою «Історія» під час навчання мають можливість самостійно обрати 25% навчальних дисциплін з каталогу вибіркових дисциплін