Представники МДУ долучилися до обговорення повернення молоді з окупованих територій
Найголовніша боротьба у російсько-українській війні відбувається за розуми й серця людей. Молодь, яка вимушено залишилася на захоплених ворогом територіях, – велика втрата для всієї країни.
10 квітня представники Маріупольського державного університету – проректорка з науково-педагогічної роботи та молодіжної політики Юлія Демидова й заступник відповідального секретаря приймальної комісії, керівник освітніх центрів «Донбас/Крим-Україна» В’ячеслав Кудлай – долучилися до обговорення впливу дій окупаційної влади на учнів і батьків, їхнього вибору щодо майбутнього.
Наскрізною темою заходу, який об’єднав освітян, державотворців та експертів із різних галузей, стали результати якісного соціологічного дослідження «Освіта на тимчасово окупованих територіях: виклики, трансформації, наслідки». Його проведення забезпечили фахівці дослідницької компанії Active Group.
За допомогою інтерв’ю вдалося опитати жителів ТОТ Донеччини, Луганщини, Запоріжжя, Херсонщини та Криму, чиї діти або діти близьких навчаються в школах, а також опитати молодь із цих областей, які стали студентами українських закладів вищої освіти.
Дослідникам вдалося з’ясувати, що більшість респондентів вважають якість освіти на окупованих територіях значно гіршою за ту, що була до воєнного вторгнення. Основні зміни стосуються впровадження російських освітніх стандартів, використання пропаганди та ідеологічного контролю, витіснення всього українського з навчального простору. Щодо бажання вступу до університетів рідної країни, то тут велику роль грає час і намагання окупаційної влади переорієнтувати молодь.
Так учні на територіях, які були захоплені ще з 2014 року, не бачать сенсу здобувати вищу освіту в Україні, адже є місцеві університети та можливість вступу до російських. Наявний і мовний бар’єр – навчання в школі відбувалося виключно російською, а для вступу в українські заклади освіти потрібне знання державної мови. Молодь, яка опинилася в окупації після початку повномасштабного вторгнення, частіше розглядає університети України чи Європи. Проте доступ до них ускладнюється логістикою, фінансами, бюрократією та небезпекою виїзду.
Після презентації результатів дослідження відбулися панельні дискусії, де учасники мали змогу висловити свої думки. Перша стосувалася трансформації шкіл та освітніх траєкторій на захоплених територіях, а також як ці зміни впливають на молоде покоління. Під час другої підіймалося питання вибору, який роблять учні старших класів, зокрема щодо виїзду з окупації для здобуття вищої освіти на території, підпорядкованій українській владі.
Проректорка МДУ Юлія Демидова наголосила на важливості кожного студента з ТОТ. Згадавши прикрі випадки колег, коли такого здобувача відрахували перед державними іспитами через неможливість присутності наживо, вона зазначила, що університетам потрібно «берегти» молодь, яка зробила свідомий вибір – попри все бути з Україною.
У своїй доповіді фахівець приймальної комісії незламного вишу В'ячеслав Кудлай підкреслив, що ключовим «коридором можливостей» для абітурієнтів із тимчасово окупованих територій є освітні центри «Донбас/Крим-Україна». Через них старшокласники можуть вступити за спрощеною процедурою, склавши іспити дистанційно. Маріупольський університет використовує цифрові інструменти, щоб тримати зв'язок із молоддю з ТОТ, серед них Телеграм-бот для консультацій щодо вступу. Не менш затребуваною є психологічна допомога для таких студентів, можливість заселитися в гуртожиток і отримувати стипендію протягом навчання, тому фахівці МДУ роблять все, щоб зберегти від ворога найцінніше – людей.